Följ en odlare

För ett tag sedan publicerade vi den här uppmaningen: Dokumenterar du ditt odlande via blogg, Instagram eller liknande och vill dela med dig till fler? Har du en verksamhet som är relevant för oss odlingsintresserade? Eller vet du någon annan intressant odlare i vårt närområde som du vill tipsa om? Skriv adressen och gärna en kort beskrivning i kommentarsfältet för att ge fler möjligheten att veta att vad som finns att ta del av i form av odlingsinspiration eller trädgårdsprodukter! 

Här kommer några svar och tips:  ”Jag skriver bloggen Rithink rithink.lidhem.se och heter Riquette. Jag är en ”aktivist” inom klimat och miljö och samhälle. Inte genom att protestera utanför kommunhuset, inte genom att öka medvetenheten om skadan som görs, inte genom att samla bevis. Nej, jag omprövar helt enkelt hur jag själv gör saker. Jag odlar som livsstil.”  Jag finns även på instagram #lidhem #rithink

Linda Ogebrink skriver: Jag har en instagram ”odlamedlinda” där jag beskriver vad jag odlar och ger lite tips. Ett annat tips är ”korkakvarn” som instagramar sitt odlande. De levererar bl.a en del av sin skörd till Smak by Simon, en restaurang i Vimmerby.

Jag som skriver Odlingsakademiens evenemangsinlägg skriver också bloggen Ett Eko etteko.nu om min gård och mina odlingar.

Men visst måste det finnas fler tips på odlare i vårt område som bloggar, instagramar eller liknande?! Det behöver inte vara något märkvärdigt, det viktiga är att vetskapen om vilka som finns stärker nätverket. Skriv gärna i kommentarsfältet!

Odling som livsstil och odla för tillväxt

Hillevis odlingskurs i Vimmerby hade sin senaste kursträff i Bråbo. Första anhalt var Bråbygdens föräldrakooperativ, förskola och fritids. Monika Andersson och trädgårdsmästare Luise Carr guidade och berättade om leader-projektet Odla för tillväxt, finansierat av Astrid Lindgrens hembygd. Kooperativet har som mål att servera ekologisk och närproducerad mat till barnen, så när andelsjordbruket de köpte grönsaker av lade ner bestämde de sig för att starta ett odlingsprojekt. Nu finns det en fantastisk köksträdgård på plats för produktion av grönsaker till köket. Projektet har även en viktigt pedagogisk del där man vill skapa intresse för hållbarhet och visa föräldrar, barn och besökare hur maten växer från frö till skörd.

Närmast köket och ingången till gården ligger en liten trädgård där det ska växa kryddor och blickfångande växter såsom mangold. Runt om växer en häck av bärbuskar och spridningsbenägna växter som mynta.

På gården finns hönshus, växthus, komposter och land sedan tidigare och man jobbar aktivt med reflekterande experiment. Barnen har till exempel fått testa att odla i chili i olika sorters jordar och med mini-drivhus av pet-flaskor i olika färger för att se vart de växer bäst. Det är inte alltid utfallet blir det man tror och det är viktigt att planera experimentet så det alltid är något som lyckas, berättar pedagogen Monika.

Alla avdelningar har egna land där barnen själva odlar. De minsta barnen odlar potatis. I en annan odlingslåda växer det fram ett dinosaurieland.

Köksträdgården anlades genom att gräsytan skalades av och marken täcktes med grålumppapp och täckbark. De ca 30 odlingslådorna är byggda av en lokal snickare i det hållbara materialet lärkträ som kan lämnas helt obehandlat. Ny jord köptes in för att slippa rotogräs och hela området är inhägnat med gärdesgård. Snart kommer en odlingstunnel vara på plats och odlingen ska förses med skyltar och information.

Den stora nyanlagda köksträdgården som ska producera mat till barnen och vara en kunskaps- och inspirationskälla. Trädgårdsmästaren arbetar ca 9 h/vecka utslaget på hela året.

Strategier i trädgården är att

  • Täckodla med organiskt material, men även med marktäckare som nyzeeländsk spenat och våtarv.
  • Samodla olika grödor
  • Så vissa grönsaker kontinuerligt under säsongen
  • Odla insektsdragande blommor
  • Odla olika perenner såsom sparris och svartrot för bladskörd.

En viktig del i projektet är den engagerade och delaktiga kökspersonalen. Tack för att vi fick ta del av detta fantastiska projekt och lycka till!

Efter besöket hos förskolan åkte hela kursgruppen hem till Monika som är en av deltagarna för att inspireras av hennes trädgård.

Hillevi berättade om ogräs och indikatorväxter. Tistel visar till exempel på att jorden är kompakt, men den hjälper också till att luckra jorden med hjälp av sina starka rötter. Många ogräs är ätliga och bör ses som en resurs snarare än något enbart besvärligt. Hillevi tipsade om att äta svinmålla som spenat och att alltid lämna några plantor kvar att fröa av sig i landen.

Köksträdgården ligger i en norrsluttning, men solvärmen fångas in av stenröset bakom landen. Med hjälp av solceller produceras även el av solen. I en del gångar ligger fårull som skydd mot sniglar.

Efter att ha diskuterat vattning, gödsling och hur man bygger en bra jord var det dags för växtplockarrunda till kvällens örtte. I kannan hamnade nässla, daggkåpa, gökärt, svartkämpe, johannesört, vitklöverblomma, rödklöverblomma, granskott, björkblad, smultronblad, hallonblad, vicker, mynta, citronmeliss och citrontimjan.

En av de andra deltagarna, Marianne, bjöd på kvällsmat av ogräs – både paj, biffar och bröd med nässla, samt sallad och rabarberpaj. Till det örtte och Monikas egen äppelmust. Efter en lång kurskväll var det dags för plantbyte och sedan hemfärd – mätta och inspirerade!

Recept sallader

Här kommer recepten från Evas kursträff i maj:

(En del recept får invänta provsmakning till nästa vår, men några går att prova direkt. Är nässlorna förväxta går det ta toppen eller klippa ner dem och invänta nya spädare skott.)

Almfruktssallad

OBS! Almfrukter har bara en kort säsong i maj månad. Frukterna ska vara ljusgröna.

Blanda frukterna med hackade blad från löktrav (vanlig lök eller kajp går också bra).

Gör en dressing av olja, vinäger, ev. citron och salt/örtsalt.

Blanda allt!

Björksallad

Rårivna morötter

Musöronstora björkblad

Hackade solrosfrön eller hasselnötter

Lite citronsaft, ev. lite olja och lite salt

Med en fullkornssmörgås blir det en hel lunch.

Nässelpizza (4 pers)

1 sats pizzadeg

3 dl hackade nässlor

1 vitlöksklyfta (pressad)

1 dl gräddfil

Blanda nässlor och gräddfil till en tjock smet.

Krydda med vitlök, oregano och lite örtsalt.

Riven ost över.

Gratineras i ugn, 250 grader i ca 10 minuter.

Maskrospesto

1 – 1,5 dl maskrosblommor

8-10 gräslöksstrån

4 dadlar

1 msk riven färsk ingefära

Saften och skalet av en halv citron

1 liten vitlöksklyfta

Gör så här:

Pressa och riv skalet av den halva citronen. Häll i en salladsskål. Finhacka dadlarna och häll ner i citronsaften. Finhacka maskrosor och gräslök. Häll i den rivna ingefäran och en pressad vitlöksklyfta.

Mosa och rör ihop allt till en röra.

Gott som smörgåspålägg eller som tillbehör till kokt potatis.

Eller lägg upp salladsblad runt om på en liten tallrik. Klicka ut en msk av röran på varje sallatsblad.

Smaklig måltid!

Kurskväll med tema hügelbädd

Här kommer en inspirerade rapport från Evas odlingskurs i Eksjö:

Förra veckan hade vi kurskväll hemma hos en av deltagarna – Irene. Hon gav oss en inspirerande rundvandring och guidning av sin trädgård. Här fanns det mesta! Förutom stora kastanjer, fruktträd, grönsaksland, bärbuskar och örter fanns här även en runsten … Hennes sparrisar var enorma! Dessa bjöds vi på, tillsammans med mumsig svampstuvning och mycket annat gott.
I gengäld hjälpte vi Irene att bygga en hügelbädd.
Så här ser processen ut:
  1. Hitta en lämplig plats som ligger i sydväst
  2. Slå av allt gräs
  3. Lägg ut kartong (eller tidningspapper) som skydd mot rotogräs
  4. Bottna med stubbar och grova grenar. (Vi använde mest döda äppelträd)
  5. Fyll på med tunnare grenar och ris (vinterståndare fungerar också utmärkt)
  6. Fyll på med allt finfördelat organiskt material du har (vi räfsade ihop gammalt och nyklippt ”gräs”)
  7. Täck allt (vi använde mögligt ensilage)
  8. Vattna, kan göras efter varje lager
  9. Fyll på med kompostjord upptill för att sätta plantor i första året
  10. Fortsätt att fylla på med organiskt material efter hand
  11. Glöm inte att vattna om det är torrt. Vatten – tillsammans med markorganismerna i jorden – gör att nedbrytningsprocessen kommer igång. Utan vatten stannar processen av.
  12. Första året är det lämpligt att odla exempelvis squash, gurka eller majs.
  13. Njut av att odla i hügelbädden flera år framåt

Smakrik kurskväll

Här kommer ett litet nedslag i vad som händer på en av våra 3 odlingskurser som pågår under året. Eva Ekenberg hade sin fjärde kurskväll i Eksjö förra veckan och temat var Naturens Skafferi. De 13 deltagarna plockade örter, tillagade dem och avnjöt en god måltid.

Menyn bestod av: björklövssallad med rårivna morötter, almfruktssallad med löktrav och kajp, nässelpizza med kirskål, rallarros och vitlök samt en smaskig maskrospesto. Måltiden avslutades med te på björklöv och avsmakning av råcentrifugerade havtornsbär.

Vid tidigare kursträffar har gruppen fått lära sig om permakultur, skogsträdgårdsodling, jorden, maskar, bakterier, svampar, terra preta med mera. Nästa träff blir hemma hos en av deltagarna som kommer få tips och inspiration till sin egen plats. Det kommer också bli praktiskt arbete.

Tack Eva för en liten inblick i vad som händer i kursen och för inspiration till vad man kan använda i Naturens Skafferi! Har någon fler tips om vad man kan tillaga av det som växer vilt så här års får ni gärna dela med er i kommentarerna.

Tankar från en kursdeltagare

Jag var ute i trädgården idag, rensade rotogräs och funderade lite om ett citat jag har på kylskåpet från David Suzuki (Hope Dance 2009). Han säger:

We don’t know what the details of a truly sustainable future are going to be like, but we need options, we need people experimenting in all kinds of ways and permaculturalists are one of the critical groups doing that.

Vi som deltar i odlingsakademien tillhör gruppen experimenterande människor. När jag läste mina klasskamraters reflektioner om odling, livsstil och permakultur blev jag glad, imponerad och hoppfull. Endast för några månader sedan kände jag ingen som är intresserad av permakultur.

Tänk om de andra grupperna i Eksjö och Mariannelund och de som går/ gick kursen på Gamleby folkhögskola är lika engagerade som vi. Hur många “ambassadörer” är vi tillsammans? Vilken kunskapsbas.

Men vilka är “vi” egentligen? Skulle det vara en idé att presentera oss själva (och då menar jag deltagare i hela akademien) på bloggen odling som livsstil? Jag skriver lite mer om mig själv och mitt behov att nätverka i slutet av inläggen.

Skulle vi inte kunna ha ett stormöte eller workshop med alla deltagare i odlingsakademien någon gång. Kan vi i framtiden visa upp våra initiativ, tänkesätt och framgångar för ett större publik? Skulle det finnas intresse för ett slags Upptäckardag för människor som vill bidra till ett bättre, mer hållbart samhälle?

Hur engagerar man människor som aldrig har hört om permakultur? Varje gång jag kör genom mitt närmaste lilla samhälle ser jag bilden ur Arvidssons bok framför mig: hus, garage, parkeringsplats, ett äppelträd och en gräsmatta. Oftast finns det även en buske och en låda penséer från Netto eller Jem & Fix. Jag undrar vad som skulle kunna hända om de som äger sådana trädgårdar skulle få information om permakultur…

Jag vet, vi har precis påbörjat kursen, har mycket kvar att lära oss och mycket jobb kvar i våra egna odlingar men tanken att vi ska dela med oss av våra erfarenheter började bubbla upp.

If you think you’re too small to make a difference…try sleeping with a mosquito in the room. (Dalai Lama).

Namn: Riquette Verschoor (q@lidhem.com)

Bor: på landet, i Lidhem (nära Frödinge)

Trädgård: 16.680 kvm mitt emellan skog, betesmark och åker

Odlar: mat, djurfoder och gödsel sedan några år

Djur: 3 får (inga lamm i år pga torkan), 18 höns och en tupp, 2 sommargrisar och en lånad bikupa.

Yrke: utbildad mig som IT-auditor men jag bestämd mig för att inte jobba som anställd för 16 år sedan

Sysselsättning: driver sedan 2009 en liten B&B, 4 månader om året

Tänker på just nu: odla intensivt (på flera sätt) eller fortsätta med raka rader, hjulhacka och såmaskin

Läser just nu: Aktive Hope, Joanna Macy

Hoppas på just nu: att fler inser att det finns fler problem än klimatproblemet och att det finns ett samband mellan klimat-hälsa-demokrati- ekonomi-intolerans

Nätverk träff jag skulle vilja organisera/ delta i:

  • praktiska odlingsgrejer, hands-on experiences
  • diskutera, prata om permakultur i våra trädgårdar och hur vi kan se vad vi gör i ett större perspektiv
  • hur man kan engagera andra människor i att odla i ens trädgård. Hur gör ni?