Potato tower i Lidhem

Potatis, potatis

Helena:

Mitt bidrag till Potatisuppropet är att vi tagit till det tunga artilleriet i form av jordfräs för att öppna upp ett drygt 100 kvm stort land mitt bland kirskål, nässlor och kvickrot. Där är vi två barnfamiljer som ska odla potatis tillsammans. Efter att området har frästs några gånger med jämna mellanrum är det nu handrensning som gäller för att få bort rotogräsrötter och sten, sedan är det dags att sätta potatisen. Fårorna gör vi med en hjulhacka, om vi inte lyckas få tag på en potatisplog som vi kan spänna för hästen.

Hönsen är engagerade kollegor som förhoppningsvis äter upp en del knäpparlarver som annars är vanliga i nybruten mark och som kan förstöra en del av skörden.

Jag sätter även en del potatis i mina gamla land och i en pallkrage. I pallkrageodlingen satte jag potatis redan för flera veckor sedan, då några av de förgrodda skjutit i höjden, annars hade jag kunnat vara med i Odlingsakademiens Potatisutmaning med den. Sista anmälningsdag för Potatisutmaningen är 20 maj – missa inte det!

Alla sätta potatis – utom de tråkiga! 

Hur odlar du din potatis? Deltar du i Potatisuppropet och Potatisutmaningen? Eller satsar du mer på att odla andra grönsaker? Dela med dig av ditt odlande till oss! Maila odlingsakademien@alhembygd.se.

Agera tillsammans!

De närmaste veckorna är avgörande för hur mycket mat det kommer finnas att skörda i höst. Det är nu det är dags att peta ner fröer och sätta potatisar. Själv kan man åstadkomma mycket, men tillsammans blir möjligheterna större och sårbarheten mindre.

Odlingsakademiens planerade nätverksträffar är inställda pga Corona-pandemin, men vi uppmanar er att själva ordna nätverksträffar – i mindre skala och utomhus. Är alla symptomfria och håller avstånd ska det gå bra. Samla ihop dina närmaste grannar, några av dina vänner eller odlingsintresserade bekanta – eller varför inte odlingsintresserade blivande vänner? Fokusera på hur ni kan samarbeta i praktiken: Vem har plats över i sin jordkällare? Kan ni samverka kring plantuppdragning, fröodling och/eller försäljning? Vill ni delta i Potatisuppropet genom att odla potatis tillsammans eller kanske tävla mot varandra i Odlingsakademiens tävling i att odla mest potatis på 1 kvm? Vilka är just era behov, önskemål och resurser? Hur kan just ni bidra till ökad matresiliens för er eller ert närområde? Det behöver inte vara några stora planer för att det ska vara värt att träffas och fundera kring hur ni kan hjälpas åt i praktiken.

Vem har du i ditt kontaktnät eller i ditt närområde som du kan ordna en nätverksträff med? Ta kontakt redan idag! Eller vill du hellre ordna en frö- och plantbytardag i liten skala? Boka datum och bjud in! Lika bra att göra direkt – innan modet sviker eller tiden rinner iväg.

Vi i Odlingsakademien kan försöka hjälpa till att förmedla kontakt med andra som bor nära eller lägga ut information på vår blogg. Maila odlingsakademien@alhembygd.se. Har du redan skapat nätverk och samarbete? Tipsa och inspirera gärna andra genom att maila till oss! Stort som smått är välkommet. Det går även bra att skicka bild och text till 070-6882897 så lägger jag in det på bloggen. /Helena

Mitt bidrag till Potatisutmaningen

Hillevi:

I förra inlägget beskrev Marianne en potatispyramid som skulle kunna ge upp till 20 kg potatis på en kvadratmeter. Spännande att pröva för den som vill och har möjlighet att bygga!

Mitt eget tävlingsbidrag nyttjar ramar som redan fanns hemma.

Ramarna är 60 x 60 i invändigt mått (0.36 kvm) och där kommer jag att sätta 6 potatisar. Allt eftersom blasten växer upp lägger jag på en ny ram och fyller på med mera jord för att stimulera plantan att växa ännu mera och bilda ännu fler knölar. Enligt den engelska förlagan ska 7 potatisplantor kunna odlas på detta sätt, 6 ramar högt. Jag är spänd på hur det kommer att gå. Visst är det fantastiskt om det går att odla en massa potatis på höjden, inte minst för de som har ont om plats! Du som har ett gäng pallkragar hemma kan förstås göra en motsvarande stapel helt utan snickeriarbete. Men se upp med hörnorna så att inte vattnet läcker ut där.

Det viktigaste med Potatisutmaningen tycker jag är själva uppmärksamheten kring kampanjen. Därför är det inte så viktigt exakt hur du odlar din potatis. Alla kan vara med! Även en mogen kompostlimpa eller annan djup, lucker jord kan ge stor kvadratmeterskörd av potatis. Du kanske har ditt eget knep för potatisodling och tillsammans kan vi utvärdera i höst vad som fungerade bäst, allt taget i beaktande.

Var med i potatisutmaningen!

Tävlingen är både en manifestation för livsmedelsresiliens och ett sätt att testa och utvärdera olika odlingsmetoder där vi alla kan delta.

Sista anmälningsdag till Potatisutmaningen är onsdag den 20 maj.  Anmälan sker till : odlingsakademien@alhembygd.se

Du sätter dina tävlingspotatisar när det passar dig från den 15 maj och tillämpar valfri odlingsmetod. Sätt gärna upp en skylt mot vägen för att uppmärksamma förbipasserande på att din potatisodling är en del av #potatisuppropet och sprid på sociala medier! #allasättapotatis #utomdetråkiga #lokalmatförsörjning #livsmedelsberedskap #resiliens @omstallning

Alla som anmäler sig får lite bonusmaterial med ännu mer kunskap om lyckad potatisodling.

Dokumentera odlingen i tävlingsblanketten som du får när du anmäler dig och glöm inte ta kort. Materialet sammanställs sedan i ett blogginlägg med tips och tricks för potatisodling.

Slutdatum för skörd är 1 oktober. Dina bilder och skördeuppgifter behöver vi till den 15 oktober.

Mottagare av växthustunnlar från Gjordnära

Det kom in 26 fina och bra ansökningar till de 10 växthustunnlar som projektet finansierar. Tack för det! Konkurrensen var hård och urvalet minst sagt svårt. Förutom uppfyllandet av kriterierna i utlysningen har den geografiska spridningen i våra sex kommuner vägt tungt. Nu hoppas vi att de som får en tunnel använder den på bästa vis för att sprida odlingskunskap och inspirera flera, både i projektet och efteråt. Under våren kommer alla mottagare och deras planer presenteras närmare, i form av blogginlägg, gårdsbesök eller liknande. Även de som inte fick beviljat en tunnel hoppas vi sätter sina planer i verket och vi är gärna en samarbetspartner i det om vi kan.

De som kommer få en tunnel och är huvudansvariga för den är följande:

  • Riquette Verschoor, Vimmerby
  • Caroline Billinger, Vimmerby
  • Elin Hjalmarsson, Eksjö
  • Susanne Johansson, Eksjö
  • Anders Åhström, Hult
  • Madde Fungbrant, Mariannelund
  • Anders Lundmark, Virserum
  • Monika Andersson, Kristdala
  • Miranda Larsson, Berga
  • Laila Nilsson, Målilla

I en del fall finns det även medsökande och flera odlare som kommer få glädje av tunneln. Grattis till er alla!

 

En aktivitet i Odlingsakademien – som har gett eko lång bort i världen!

Här kommer ett intressant inlägg från en av Odlingsakademiens kursdeltagare, Anders Åhström (och hans partner Orawan från Thailand):

Jag har haft förmånen att vara en av kursdeltagarna I Eksjögruppen av Odlingsakademien. En fantastisk kursledare och en väl sammansatt och väldigt trevlig grupp (blir man harmonisk av att odla…. Eller är harmoniska människor intresserade av att odla?).

Jag som person har alltid varit nära naturen, skogen, vatten, luft och jorden. När jag flyttade från stad till land, för drygt 30 år sedan, försökte vi oss på odling några år och även kor, gris, höns, katter och ett gäng hundar. Men det mesta av det rann ut i sanden efter en tid, hundarna blev kvar.

Jag bor fortfarande kvar och för fem år sedan blev jag och min nya partner “matchmakade” till den relationen vi har idag. Jag blir fortfarande idag helt häpen över den omfattande kunskap min partner har om växter, som att hon vuxit rakt upp ur myllan…. Inte bara i ett tropiskt klimat med alla dess olikhet utan också i vårt klimat – med totalt annan växtlighet och förutsättningar.

Ett av Odlingsakademiens kurstillfällen under året var inriktat på att bygga en Hügelbädd – enda kurstillfället som jag tyvärr missade (typiskt!). Med bra och informativ summering i inlägg här på bloggen samt genom andra studiebesök och information som jag fått under året, så har vi nu på hösten byggt en i våra odlingar – redo att tas i bruk till våren 2020.

I mitten av oktober var det dags för min partner att återvända till varmare trakter eftersom 6 månaders uppehållstillstånd gick ut (vi håller på att söka ett permanent!).

Till saken hör att i den delen av världen har man (jag har blivit förvånad) väldigt lite kunskap om hur jorden behöver vårdas för att ge en bra avkastning. Man har värme (året om!) och tillgång på vatten men ingen näring i utarmade jordar. Omfattande svedjebränning förekommer, naturlig gödsel är det ont om. Klimatändringen gör sig gällande med kraftig värme och för lite nederbörd. Vilket medför uttorkade och flyktiga jordar.

En tråkig parentes är att multinationella företag nu bearbetar en mestadels outbildad äldre generation bönder: “Köp vår fantastiska gödning (och gifter), spruta och gödsla – så får ni fantastiskt resultat!” Och så blir det ju…. några år!! Alltså bekräftas detta till att vara sanningen.

Min blivande sambo/nuvarande särbo och hennes familj där, har genomskådat detta och använder sedan länge inga kemikalier i odlingarna.

Men kompostera, biokol, permakultur, hügelbädd….. allt detta är helt okända begrepp i de här områdena, alltså med undantag för en person nu.

Så nu byggs det en Hügelbädd, den första I sitt slag i byn (100 familjer) och säkert den första i regionen!

Man var tvungen att ta ner ett gammalt mango träd på gården som var delvis uppruttet, det kom väl till pass! Jag har tipsat om att ladda bädden med lite biokol också (som Orawan har tillgång till) för att på så sätt “boosta” odlingen ytterligare ett steg.

Med jämna mellanrum står några grannar vid staketet en bit bort eller kommer in på gården för att stilla sin nyfikenhet, kommentera, ifrågasätta eller göra sig lite lustiga över nymodigheterna.

In på nya året är det dags att börja odla där och eftersom det växer fort, så syns nog snart resultat.

Spännande att se vad som händer fortsättningsvis!

Hälsningar/ Anders Åhström

Följ en odlare

För ett tag sedan publicerade vi den här uppmaningen: Dokumenterar du ditt odlande via blogg, Instagram eller liknande och vill dela med dig till fler? Har du en verksamhet som är relevant för oss odlingsintresserade? Eller vet du någon annan intressant odlare i vårt närområde som du vill tipsa om? Skriv adressen och gärna en kort beskrivning i kommentarsfältet för att ge fler möjligheten att veta att vad som finns att ta del av i form av odlingsinspiration eller trädgårdsprodukter! 

Här kommer några svar och tips:  ”Jag skriver bloggen Rithink rithink.lidhem.se och heter Riquette. Jag är en ”aktivist” inom klimat och miljö och samhälle. Inte genom att protestera utanför kommunhuset, inte genom att öka medvetenheten om skadan som görs, inte genom att samla bevis. Nej, jag omprövar helt enkelt hur jag själv gör saker. Jag odlar som livsstil.”  Jag finns även på instagram #lidhem #rithink

Linda Ogebrink skriver: Jag har en instagram ”odlamedlinda” där jag beskriver vad jag odlar och ger lite tips. Ett annat tips är ”korkakvarn” som instagramar sitt odlande. De levererar bl.a en del av sin skörd till Smak by Simon, en restaurang i Vimmerby.

Jag som skriver Odlingsakademiens evenemangsinlägg skriver också bloggen Ett Eko etteko.nu om min gård och mina odlingar.

Men visst måste det finnas fler tips på odlare i vårt område som bloggar, instagramar eller liknande?! Det behöver inte vara något märkvärdigt, det viktiga är att vetskapen om vilka som finns stärker nätverket. Skriv gärna i kommentarsfältet!

Tankar från en kursdeltagare

Jag var ute i trädgården idag, rensade rotogräs och funderade lite om ett citat jag har på kylskåpet från David Suzuki (Hope Dance 2009). Han säger:

We don’t know what the details of a truly sustainable future are going to be like, but we need options, we need people experimenting in all kinds of ways and permaculturalists are one of the critical groups doing that.

Vi som deltar i odlingsakademien tillhör gruppen experimenterande människor. När jag läste mina klasskamraters reflektioner om odling, livsstil och permakultur blev jag glad, imponerad och hoppfull. Endast för några månader sedan kände jag ingen som är intresserad av permakultur.

Tänk om de andra grupperna i Eksjö och Mariannelund och de som går/ gick kursen på Gamleby folkhögskola är lika engagerade som vi. Hur många “ambassadörer” är vi tillsammans? Vilken kunskapsbas.

Men vilka är “vi” egentligen? Skulle det vara en idé att presentera oss själva (och då menar jag deltagare i hela akademien) på bloggen odling som livsstil? Jag skriver lite mer om mig själv och mitt behov att nätverka i slutet av inläggen.

Skulle vi inte kunna ha ett stormöte eller workshop med alla deltagare i odlingsakademien någon gång. Kan vi i framtiden visa upp våra initiativ, tänkesätt och framgångar för ett större publik? Skulle det finnas intresse för ett slags Upptäckardag för människor som vill bidra till ett bättre, mer hållbart samhälle?

Hur engagerar man människor som aldrig har hört om permakultur? Varje gång jag kör genom mitt närmaste lilla samhälle ser jag bilden ur Arvidssons bok framför mig: hus, garage, parkeringsplats, ett äppelträd och en gräsmatta. Oftast finns det även en buske och en låda penséer från Netto eller Jem & Fix. Jag undrar vad som skulle kunna hända om de som äger sådana trädgårdar skulle få information om permakultur…

Jag vet, vi har precis påbörjat kursen, har mycket kvar att lära oss och mycket jobb kvar i våra egna odlingar men tanken att vi ska dela med oss av våra erfarenheter började bubbla upp.

If you think you’re too small to make a difference…try sleeping with a mosquito in the room. (Dalai Lama).

Namn: Riquette Verschoor (q@lidhem.com)

Bor: på landet, i Lidhem (nära Frödinge)

Trädgård: 16.680 kvm mitt emellan skog, betesmark och åker

Odlar: mat, djurfoder och gödsel sedan några år

Djur: 3 får (inga lamm i år pga torkan), 18 höns och en tupp, 2 sommargrisar och en lånad bikupa.

Yrke: utbildad mig som IT-auditor men jag bestämd mig för att inte jobba som anställd för 16 år sedan

Sysselsättning: driver sedan 2009 en liten B&B, 4 månader om året

Tänker på just nu: odla intensivt (på flera sätt) eller fortsätta med raka rader, hjulhacka och såmaskin

Läser just nu: Aktive Hope, Joanna Macy

Hoppas på just nu: att fler inser att det finns fler problem än klimatproblemet och att det finns ett samband mellan klimat-hälsa-demokrati- ekonomi-intolerans

Nätverk träff jag skulle vilja organisera/ delta i:

  • praktiska odlingsgrejer, hands-on experiences
  • diskutera, prata om permakultur i våra trädgårdar och hur vi kan se vad vi gör i ett större perspektiv
  • hur man kan engagera andra människor i att odla i ens trädgård. Hur gör ni?